Тема: Підсумковий урок з теми «Атмосфера» 6 клас
Мета: повторення, узагальнення та перевірка знань, отриманих під час вивчення теми; вдосконалення практичних умінь та навичок, використовувати набуті знання; виховання самостійності та відповідальності.
Тип уроку: перевірка та оцінювання знань і навичок.
Форма проведення: вікторина «Своя гра»
Обладнання: настінна карта півкуль, фізична карта України, таблички з темами.
Умови гри: учням пропонується 12 тем на вибір:
- Будова атмосфери;
- Температура;
- Тиск;
- Вітер;
- Повітряні маси;
- Вологість;
- Хмарність;
- Опади;
- Погода;
10)Клімат;
11)Кліматичні пояси;
12)«Своя гра» - довільні питання.
Кожна тема містить по 6 питань, гравці відповідають по черзі на питання обраної теми. Відповідь на перше запитання оцінюють 1 балом, на друге – 2 і так до 6 балів. Якщо відповідь правильна, гравець отримує стільки балів,скільки вартувало запитання. Якщо помиляється - віднімається. Питання категорії «Своя гра» варті 5 балів, їх всього 10, відкривати їх можна після першого кола питань. Правильна відповідь на чуже питання 2 бали, якщо помилився в чужій темі, віднімається 1 бал. В кінці підводяться підсумки гри, виставляються оцінки.
Зміст уроку
- Організаційний етап
Повідомлення теми і мети уроку. Створення позитивного настрою на урок.
ІІ. Хід гри
Будова атмосфери
- Нижній шар атмосфери називають …(тропосфера)
- Озоновий шар розміщений в…(стратосфері)
- Найпотужніший шар тропосфери є над …(екватором)
- Куди ступиш – всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш. (повітря)
- 3 яких шарів складається атмосфера? (тропосфера, стратосфера,мезосфера, іоносфера)
- Яка основна функція озонового шару? (захищає живі організми від ультрафіолетового випромінювання).
Температура
- Яким приладом вимірюється температура повітря? (термометр)
- Від чого залежить температура повітря? (від кута падіння сонячних променів)
- Як змінюється температура з висотою? (знижується, на 1 км – 6 С)
- Як обчислити середньодобову температуру?(додати всі показники і поділити на їх кількість)
- Поясніть як нагрівається повітря? (від земної поверхні)
- Покажіть на карті теплові пояси Землі.
Тиск
- Прилад для вимірювання тиску (барометр)
- Лінії, які з’єднують точки з однаковим тиском, називаються (ізобари)
- Чому дорівнює нормальний атмосферний тиск на рівні моря? (760 мм. рт. ст.)
- Як змінюється тиск з висотою? (знижується, на 100 м. - 10 мм. рт. ст.)
- Укажіть на карті;як розподіляються пояси тиску.
- Від чого залежить атмосферний тиск? (від температури, вище t - нижче тиск і навпаки)
Вітер
- Прилад, яким визначають напрямок вітру? (флюгер)
- Дайте визначення поняття „вітер" (горизонтальний рух повітря з області високого тиску в область низького тиску)
- Назвіть постійні вітри (західні, пасати)
- Як утворюється вітер (різниця температур - різниця тиску)
- Як рухаються пасати (з тропіків на екватор)
- Розкажіть про рух мусонів (літом — з океану, взимку — на океан)
Повітряні маси
- Що таке повітряні маси? (великий об'єм повітря з визначеними властивостями)
- Як розподіляються повітряні маси за температурою? (теплі та холодні)
- Що таке циклон? (атмосферний вихор з низьким тиском в центрі, рух повітря від країв до центру)
- Що таке антициклон? (атмосферний вихор з високим тиском в центрі, рух повітря від центру до країв)
- Узимку з приходом антициклону погода встановлюється… (Морозна та ясна)
- Що таке атмосферний фронт?(територія, на якій змагаються теплий та холодний фронт, тягнеться близько 100км)
Вологість
- Прилад для визначення вологості повітря (гігрометр)
- Що таке випаровування?(перехід води з рідкого стану в газоподібний)
- Що таке абсолютна вологість?(кількість водяної пари в 1м. куб)
- В чому виражається відносна волость? (у %)
- Від чого залежить кількість водяної пари в повітрі? (від температури, вище t більше вологи)
6. До чого призведе зниження температури водяної пари? (конденсація - перехід водяної пари з газоподібного в рідкий (твердий) стан)
Хмарність
- Що таке хмари? (скупчення водяних крапель або кришталиків льоду в повітрі)
- За якої температури хмара складається з кришталиків льоду?
- Назвіть, які є види хмар. (купчасті, перисті, купчасто - дощові, шаруваті)
- Які хмари зображено на малюнку? (Купчасті)
- Які хмари приносять зливу? (купчасто - дощові)
6. Про які хмари йдеться?,, В засніженому лісі по світлу стало зрозуміло, що сонце змагається з сірими непрозорими хмарами" (шаруваті)
Опади
- Прилад яким вимірюється кількість опадів (опадомір)
- Що такс атмосферні опади?(це вода в рідкому або твердому стані)
3. Які опади конденсуються безпосередньо з повітря?(роса, туман, іній)
- Де на землі випадає найбільша кількість опадів? (Індія (Гімалаї) Черрапунджа)
- Як називаються лінії, що з'єднують точки з однаковим рівнем зволоження? (ізогієти)
- В яких хмарах утворюється град і чому? (Купчасто-дощові, мають значну висоту)
Погода
- Погода – це (стан нижнього шару атмосфери в даній місцевості в даний час)
- Перерахуйте елементи погоди (температура, сила та напрямок вітру,тиск, опади, хмарність, вологість)
- Що визначає погоду на планеті Земля? (циклони та антициклони)
- Яка наука займається вивченням погоди та складанням прогнозів? (Метеорологія)
- Типи погоди (морозна, без морозна, ясна, хмарна, перемінно - ясна)
- Опишіть погоду в даний момент.
Клімат
- Що таке клімат? (багаторічний режим погоди, характерний для певної місцевост)
- Яка наука займається вивченням клімату? (кліматологія)
- Назвіть основний кліматотворний чинник. (кут падіння сонячних променів (широта місцевості)
- Що таке кліматотворні фактори? (причини, від яких залежить різноманітність кліматів)
- Які кліматотворні чинники впливають на клімат, (кут падіння сонячних поменів, характер підстилаючої поверхні, повітряні маси)
- На прикладі холодної течії опишіть, як впливає океан на формування клімату? (посушливий клімат, утворення пустель)
Кліматичні пояси
- Назвіть основні кліматичні пояси Землі (екваторіальний, тропічний, помірний, арктичний або антарктичний)
- Де утворюються основні кліматичні пояси? (в районах формування основних повітряних мас)
- Де утворюються перехідні кліматичні пояси? (в районах, де не утворюються основні повітряні маси, а переходять з основних поясів)
- Який кліматичний пояс має чітко виражені чотири пори року? (помірний)
- У міру просування вглиб материка континентальність клімату (збільшується)
- Для морського типу клімату характерні: (прохолодне літо та м'яка зима)
Своя гра
- Де на земній кулі дощ іде на замовлення? Поясніть це. (провінція Юньнань, Китай – повітря насичено вологою, якщо плеснути в долоні, падає дощ – коливання повітря)
- Де на землі полюс посушливості? (пустеля Атакама, 0,1мм)
- Яких повітряних мас циклонів чи антициклонів формується більше? (циклонів)
- Прикмети гарної погоди.
- Прикмети поганої погоди.
- Язичницький слов'янський бог блискавки та грому (Перун)
- Вчений Галілей, який досліджував властивості повітря,зважив одну й ту саму пляшку двічі, але одного разу вона була нагріта,наступного — охолоджена. Що хотів перевірити вчений? (чи змінюється маса повітря при нагріванні)
- Герцог Тосканський побудував фонтан на терасі свого палацу, вода для фонтану накачувалась з озера. Але озеро було нижче рівня моря,і вода піднімалась лише на 10,5 м. Цю задачу вирішив учень Галілея, Торрічелі. Як він це пояснив? (вода в насосі зазнає дії ваги повітря,що врівноважується на висоті 10,5 м.)
- Скажіть арабською „сезон" (мусон)
- Скажіть мовою ацтеків „сильний вітер" (ураган).
ІІІ. Підведення підсумків.
ІV. Домашнє завдання.
Підготувати невелике повідомлення про властивості води. 6 клас
Немає коментарів:
Дописати коментар