пʼятниця, 25 березня 2016 р.

ТЕМА:  ГІДРОСФЕРА, ЇЇ ОСНОВНІ ЧАСТИНИ
Мета: сформувати в учнів поняття «гідросфера», «світовий кругообіг води»; сформувати знання про властивості води як речовини;
навчити визначати склад гідросфери, роль і значення води та її кругообігу;
розвивати вміння робити висновки, аналіз інформації за текстом підручника;
виховувати бережливе ставлення до води.
Обладнання: підручники, атласи, глобус, настінна карта півкуль, таблиця «Кругообіг води в природі», презентація уроку.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.                                                                  
                                                                                                  Епіграф
                                                                «Тече вода в синє море, та не витікає...»
                                                                                               Т. Г. Шевченко

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
Прийом «Інтелектуальна розминка»
1. Назвіть оболонки Землі, які було вивчено на попередніх уроках і дайте їх коротку характеристику                                                                                           2. Про найпоширенішу речовину в природі Антуан де Сент-Екзюпері писав так: «...у тебе немає ані смаку, ані кольору, ані запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя.» Що це за речовина?                             3.Вяких агрегатних станах перебуває вода в природі?                                           4.Які властивості має вода?
5.Поясніть, чому вода не зникає з поверхні Землі?                                      
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності                                   
Прийом «Дивуй»
Не можна жити без води:
Вона навкруг, вона в тобі,
Озерах, річках, океанах,
Дощу краплинах і в фонтанах.
Вона в емоціях людини:
в сльозах від радощів чи гніву.
Й краса природи на Землі
Не може жити без води.
Чудова наша гідросфера,
Існує все навколо неї:
І людство, й фауна, і флора,
і все, що є у нас навколо.
А не було б її,
Життя все зникло на Землі.

Про що йде мова?  Про водну оболонку Землі. Саме гідросферу та її складові ви вивчатимете на наступних уроках. Ми буде мандрувати морями та океанами, річками та озера? болотами та льодовиками, спробуємо розкрити таємниці водної оболонки.
Питання. Як ви вважаєте, у чому важливість нової теми? (Діти розповідають про значення води в природі і для людини (випереджальне завдання).
- Доросла людина щоденно споживає 2 л води. Не можна прожити без неї більше ніж вісім діб. У разі втрати організмом понад 1/10 частини води кров загусає і втрачає здатність рухатись по кровоносним судинам.
-  Для вирощування 1 тонни пшениці потрібно 1500 т води; рису— 4000 т; бавовнику — 10000 т.
-  Вода — це середовище життя для деяких організмів; невід'ємна частина рослин і тварин;
- транспортний шлях використовується в промисловості та в побуті,
- для виробництва електроенергії;
- мінеральні джерела мають лікувальне значення;
- водойми — це зони відпочинку;
-  вода розмиває поверхню землі, змінюючи рельєф...
ІV.Вивчення нового матеріалу
Прийом «Мікрофон»
Назвіть унікальні властивості води.
- Прозора.              - Текуча.                 - Без смаку.
- Розчиняє деякі речовини. (Як це проявляється в природі?)
- Має малу теплопровідність. (Як це проявляється в природі?)
- Унаслідок нагрівання розширюється.
- У разі охолодження стискається.
- Унаслідок замерзання розширюється. (Як ці знання використовує людина?)
- t° = 0 °С — замерзає  t° = 100°С- кипить
- може перебувати в трьох станах
Проблема. Яка з властивостей найважливіша? Що її спричиняє? До чого призводить? - може перебувати в трьох станах
Прийом «Проблемне питання»
Як зміниться гідросфера, якщо планета Земля втратить атмосферу?
Т. Г. Шевченко писав: «Тече вода в синє море, та не витікає...» Чи й справді вода, яка потрапляє до моря (океану), ніколи звідти не витікає, тобто не повертається назад на суходіл?
Прийом «Творча лабораторія»
За допомогою тексту підручника складіть схему складових гідросфери.
Учитель. Завдяки властивості води переходити з одного стану в інший, в природі відбувається світовий кругообіг води.
Малий: океан -» повітря -» океан.           
Великий: океан —> повітря —> суходіл —> океан.
Внаслідок цього процесу відбувається постійне відновлення води в усіх частинах гідросфери:
у Світовому океані вода відновлюється за 2,5-3 тис. років;
у льодовиках — від кількох до сотень тисяч років;         у річках — за 12-14 діб;              в атмосфері — за 8—9 діб;                         у живих організмах — за кілька годин.
Світовий кругообіг води пов'язує між собою всі оболонки Землі та живі організми.
Поясніть зміст стародавнього арабського прислів'я. У краплині води відбивається Всесвіт
4. Прийом «Домашні заготовки»
Учні отримали заздалегідь завдання відшукати прислів'я та приказки про воду, зачитують їх.
Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Вірю — Не вірю» (з поясненням відповіді)
«Чи вірите ви в те, що...»
- вода може перебувати у трьох станах;
-  на Землі більше суходолу, ніж води;
- люди не можуть впливати на якість прісних вод на Землі;
- вода — найпоширеніший мінерал на Землі;
- гідросфера не взаємодіє з іншими оболонками.
Підсумок уроку.        Прийом «П'ять речень»
Складіть п'ять речень, що містять головну інформацію уроку.
Домашнє завдання
Опрацювати текст параграфа.
Скласти казку «Подорож Краплинки».



Немає коментарів:

Дописати коментар