пʼятниця, 25 березня 2016 р.

Конспект уроку "Населення і народи Африки"

                    Тема уроку: Населення і народи Африки.


Мета уроку: формування первинних знань учнів про етнічний склад населення Африки, особливості його формування, динаміку і розміщення; сприяти розумінню демографічних проблем Африки та шляхи їх вирішення.Формувати первинні практичні вміння характеризувати загальні риси населення материка; вдосконалювати практичні вміння працювати з тематичними картами атласу.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: карта «Раси та народи», підручник, атлас, додаткова література.

ХІД   УРОКУ
І. Організація класу до навчання
    ( привітання, побажання хорошого настрою)

ІІ. Актуалізація опорних знань.
--- Материк Африка, який ми вивчаємо є надзвичайно різноманітний, цікавий і загадковий. Кожен мандрівник перш ніж здійснити подорож знайомиться з містом чи країною. Так, як у нас є на уроці гості я пропоную учням класу пригадати найцікавіше про материк, щоб скласти відповідну екскурсійну візитну карту  Африки.
  (учні відповідають по одному або два реченні з усіх вивчених тем)
-А що насправді є візитною карткою материка?
(пустеля Сахара, водоспад Вікторія, вулкан Кіліманджаро )

Я пропоную вам перенестися в один із цікавих куточків Африки --- пустелю Сахара. (показ фільму «Сахара»)
- Чим ще цікавий материк?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Зміст курсу «Географія материків і океанів» передбачає не тільки вивчення природи материків,  але й ознайомлення з характеристиками населення материків та його господарською діяльністю.  Любиме запитання географії « Чому? Чому саме у цьому курсі вивчати населення материка?
  • Людина використовує природу для задоволення своїх потреб;
  • Збільшується населення і збільшується його вплив на природу;
  • Можна спрогнозувати зміни в природі материка;
  • Розробити шляхи подолання екологічних проблем;
  • Встановити правила існування людини у природному середовищі.
Людина  - невідємна частина природи.
       Не так назва важлива для країни
        І обриси не так важливі,
      Як важливо те, хто в тому краю живе,
      Для чого живе і чим живе НАРОД.
                                     Аяльнех Мулату
                                      Ефіопський поет.

  • Давайте пригадаємо з шостого класу
    1. Яка чисельність населення світу?
    2. Що таке густота населення?
    3. Чому люди різні за зовнішнім виглядом?


ІУ. Вивчення нового матеріалу.

Запишіть у зошитах тему уроку:

НАСЕЛЕНЯ  АФРИКИ

--Що вас буде найбільше цікавити у цій темі?

1. Історія заселення материка
- Що вам відомо про історію освоєння та заселення Африканського континенту?
         (повідомлення учнів )
2. Кількість і розміщення населення.
За допомогою підручника   23 ст. 99 виконати таке завдання:
1. Встановити кількість населення і його густоту на материку?
2. Як розміщується населення по материку Африка?
  • Кількість населення Африки становить -1мілярд;
  • Африка посідає ІІ місце за кількістю населення серед інших матери риків;
  • Середня густота населення – 22особи/км.
  • 4/5 населення материка – сільське населення;
  • Середня тривалість життя – менше  40 років.
Досередини ХХ ст. намітилося помітне зростання населення. Цьому сприяли заходи проти епідемій, поширення навичок гігієни і санітарії, допомога лікарів. Високі темпи зростання збережуться і в найближчі роки, оскільки традиції багатодітності і ранніх шлюбів дуже сильні.

3. Раси  і  народи.
Завдання.Народи Африки відрізняються мовами, релігією, зовнішнім виглядом і належать до різних рас.
Матеріал підручника ст.. 98 і атласу ст.15 дасть вам можливість дати відповідь на запитання:
1. Представники яких рас складають населення Африки?
2.У яких районах материка вони живуть і які вони за зовнішнім виглядом?

ІНФОРМАЦІЙНА  ПАНОРАМА.
На дошці розташовані листочки з назвами народів які проживають на материку. Учні даючи відповіді на запитання беруть листочки і прикріплюють на карті у тому місці де проживають народи.

Пігмеї, бушмени, араби, бербери, туареги, нілоти, банту, тутсі, готтентоти, африканери, малагасійці.

-У таблицю внести результати роботи з підручником:

народи
раси
Місце проживання
араби
європеоїдна
Північна Африка





V. Мови і  релігії.
Усього в Африці проживає кілька тисяч народів. Їхні традиції, звичаї, спосіб життя своєрідні і цікаві. Винятково різноманітні їхні мови, релігійні вірування.
А) Мова

Найбільш поширеною мовою жителів Пн. Африки є арабська,                  південніше, в екваторіальній Африці – мови банту та суахілі.
 На основі змішання французької, англійської, іспанської або португальської з африканськими виникли – креольські мови.
На півдні Африки розвинувся –африкаанс.
- результат з єднання різних місцевих наріч із нідерландською мовою. У більшості африканських країн однією з офіційних мов часто є – європейська – та якою розмовляли колонізатори.

Б) Релігії

За картою атласу ст. 14 встановіть, які релігії переважають на материку.

  • Поширенні дві релігії – в Пн. Африці – іслам у решті країн – християнство, а також численні місцеві релігії.

VІ. Народи Африки.

Учні класу мали попереднє завдання.

- Підготувати повідомлення про народи Африки. Особливу увагу звернути на умови життя, побуту, традиції народів.(на виступи-2хв.)

- Уході розповіді, учні занотовують у зошиті цікаві новини,які пізніше допоможуть їм дати відповідь на запитання вікторини.
  • Пігмеї
  • Бушмени
  • Туареги
  • Масаї




VІІ. Закріплення  вивченого матеріалу.

 ВІКТОРИНА
1.Який народ проживає у вологих екваторіальних лісах?
2.У якого племені чоловіче і жіноче населення поділяється на чотири вікові групи?
3Кого називають синіми привидами?
4. Мову якого племені можна чути, але неможливо записати?
5. У якого народу людей – воїнів називають моранами?
6.Який народ проживає у складних природних умовах котловини Калахарі?
7.У якого народу фінікова пальма використовується як їжа, корм, при будівництві житла?
8. Кого називають дітьми лісу?
9. Який народ проживає в Сахарі?
10. Який народ надає велике значення зачіскам?
11.У якого племені улюбленими ласощами є сарана, яйця мурашок, гусінь?
12. Кого називають «чагарникові люди»?
13. У якого племені будівництвом житла зайняті виключно жінки?
14. В кого житло поділяється на три відділи: для дітей, дорослих та худоби?
15. Хто дуже часто використовує для полювання різноманітні пастки для тварин?  


VІІІ. Підсумок уроку
Ви познайомилися лише з деякими народами Африки. Хто хоче більше знати про племена може знайти у літературі: «Африка. Енциклопедія у двох томах.», «Прислів’я і приказки народів Африки», А. Шклярський «Чорний Фенікс»

Домашнє завдання
Параграф 23. Сформулюйте та запишіть до зошита проблеми, які виникають у країнах Африки у зв’язку з високими темпами приросту населення.
Оцінення учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар